Senaste nytt

Hakabs årliga julbord!

11/12 2022, 01:06

Hakabs årliga julbord (som i och för sig inte varit på 2 år pga pandemin) är äntligen inbokat! Lördagen den 19 november intar vi Alberts Hotell & Konferens där vi har en sittning mellan 19-21. Vi tänker att vi ses hemma hos XXX redan vid 17, tar en fördrink innan vi vandrar bort till hotellet i gemensamma steg. Hoppas ni är lika taggade som vi på att äntligen få ses utanför arbete igen och på att fylla buken med julmat så det räcker till Hakabs julbord 2023. Vid frågor, kontakta mig Andreas Nielsen eller Sture Haake. Vi ses! 

Detta händer på Hakab

November 2022

Tors 17 November

Fre 18 November

Lör 19 November

Hakabs årliga julbord.

Plats: Alberts Hotell & Konferens

Sön 20 November

Mån 21 November

Tis 23 November

Senaste nytt

Hakabs årliga julbord!

11/12 2022, 01:06

Hakabs årliga julbord (som i och för sig inte varit på 2 år pga pandemin) är äntligen inbokat! Lördagen den 19 november intar vi Alberts Hotell & Konferens där vi har en sittning mellan 19-21. Vi tänker att vi ses hemma hos XXX redan vid 17, tar en fördrink innan vi vandrar bort till hotellet i gemensamma steg. Hoppas ni är lika taggade som vi på att äntligen få ses utanför arbete igen och på att fylla buken med julmat så det räcker till Hakabs julbord 2023. Vid frågor, kontakta mig Andreas Nielsen eller Sture Haake. Vi ses! 

Detta händer på Hakab

November 2022

Tors 17 November

Fre 18 November

Lör 19 November

Hakabs årliga julbord.

Plats: Alberts Hotell & Konferens

Sön 20 November

Mån 21 November

Tis 23 November

Förmåner

Som anställd på Hakab får du ta del av en rad olika förmåner.

Företagsvård

Vi har en obligatorisk hälsoundersökning som samtliga anställda behöver genomföra en gång per år. Vårt dagliga arbete innebär stora påfrestningar på både kropp och knopp, därför är det otroligt viktigt att vi alltid lyssnar på kroppen och alltid sätter hälsan först. Den obligatoriska vården innefattar en övergripande undersökning på de mest vitala funktionerna, utöver denna så finns det tillgång till fler, specificerade eller avancerade, undersökningar om det skulle behövas. Även stöttning i form av samtalsterapi samt rehabilitering erbjuds.

Hälsoundersökning BAS (PDF)

Sjukvårdsförsäkring (PDF)

Sjukvårdsförsäkring

Vårt arbete innebär många gånger att vi utsätter oss själva för risker som kan komma att ge permanenta skador (tunga maskiner, höga höjder, vatten, ledningar, betong etc.). Därför erbjuder vi möjlighet till sjukvårdsförsäkring via Hakab. Denna har så kallad ”frivillig anslutning” vilket innebär att den anställde själv står för premien som är en månadskostnad på XX kr. Kostnaden dras av från lönen så all administration sker via Hakab. Försäkringen täcker bland annat sjukhusvård, eftervård och långa resor. 

Sjukvårdsförsäkring

Vårt arbete innebär många gånger att vi utsätter oss själva för risker som kan komma att ge permanenta skador (maskiner, höga höjder, vatten, ledningar, betong etc.). Därför erbjuder vi möjlighet till sjukvårdsförsäkring via Hakab. Denna har så kallad ”frivillig anslutning” vilket innebär att den anställde själv står för premien som är en månadskostnad på XX kr. Kostnaden dras av från lönen så all administration sker via Hakab. Försäkringen täcker bland annat sjukhusvård, eftervård och långa resor. 

Sjukvårdsförsäkring (PDF)

Arbetskläder

För att tillåtas utföra arbeten å Hakabs vägnar krävs det att rätt utrustning används och där ingår arbetskläder. Skyddskläder så som varseljacka, arbetsbyxor och kängor med stålhätta är ett måste. Komplett utrustning tillhandahålls av Hakab, men det är upp till var och en av medarbetarna att se till så utrustningen alltid håller sin kvalitet för att fungerar korrekt. Skulle något gå sönder eller inte längre fylla sin funktion p.g.a. slitage eller annan anledning, kontakta din närmst chef omgående och be om ny utrustning. Skulle något hända till följd av bristande utrustning, kan konsekvenserna bli förödande för både medarbetaren och för Hakab som verksamhet.

Arbetskläder (PDF)

Arbetsbil (Hakab Policy PDF)

Arbetsbil (Skatteverket Policy PDF)

Arbetsbil

Arbeten vi utför är alltid platsbaserade och ute på fält samt kräver en hel del redskap och verktyg, därför erbjuder vi alltid transportmedel för våra anställda. En arbetsbil skall finnas till förfogande för samtliga medarbetare, antingen via samåkning från verkstaden eller egen servicebil. Hanteringen av servicebilarna ligger helt och fullt på förarnas ansvar, och vi räknar med att denna tillgång tas hand om och förvaltas väl. Servicebilarna kommer inte bara med policy från Hakab, utan det innebär också en hel del statliga regler rörande hur och när bilen får användas på hemmaplan och för privatbruk. Läs både Hakabs bilpolicy och Skatteverkets riktlinjer innan innan användning.

Arbetsbil

Arbeten vi utför är alltid platsbaserade och ute på fält, kräver en hel del redskap och verktyg, därför erbjuder vi alltid transportmedel för våra anställda. Antingen samåkning eller egen servicebil. Hanteringen av servicebilen ligger helt och fullt på förarens ansvar, och vi räknar med att denna tillgång tas hand om och förvaltas väl. Att erbjuda servicebil kommer också med en heldel statliga regler som hur och när den får användas på hemmaplan och för privatbruk. Läs båda policydokumentet innan användning. Både Hakabs bilpolicy och skatteverkets riktlinjer.

Arbetsbil (Hakab Policy PDF)

Arbetsbil (Skatteverket Policy PDF)

Byggnadsarbetare-
förbundet

Medlem i Byggföretagen

Hakab är sedan våren 2022 medlemmar i Byggföretagen. Byggföretagen är en arbetsgivarförening som verkar för schysstare villkor och bättre kontroll på processen vid byggarbeten. Byggföretagen finns till för byggarens räkning, för att arbetstider, löner, pension och arbetsmiljö ska följa lager och regler, vara rättvist och stå till byggarens fördel. Detta för att våra anställda i god tro ska ha uppfattningen om att Hakab är en legit arbetsgivare.

Byggföretagens medlemmar är de schyssta byggarna som krävs när samhället växer. Det är vi som ser till att bostäder, arbetsplatser och vägarna däremellan byggs på schyssta grunder. Våra medlemmar har kollektivavtal, sätter säkerheten främst och respekterar lagar och regler. Vi vill ha en byggbransch med nolltolerans mot fusk och kriminalitet.

För att få vara och förbi medlem i Byggföretagen ska vi kunna bevisa att vi följer Byggföretagens uppförandekod, kollektivavtal och nyttjar ID06-systemet. Bryter vi mot dessa regler, är den yttersta konsekvensen uteslutning, vilket i sin tur innebär att Hakab inte längre kan utföra projekt.

Tillsammans bygger vi Sverige på schyssta grunder.

Byggföretagen vill

  • Verka för att alla företag i byggbranschen tecknar kollektivavtal
  • Främja en sund konkurrenskraft för medlemsföretagen och deras arbete
  • Arbeta för lättlästa och begripliga kollektivavtal som medför få tvister
  • Vara kvalitetsstämpeln inom byggbranschen
  • Verka för att beställare i alla led av byggrelaterade tjänster ställer och följer upp krav som underlättar för seriösa företag att vinna upphandlingar.
  • Arbeta för att lagar och regelverk ska göra det lättare för myndigheter att hitta aktörer som struntar i lagar och regler
  • Ha en olycksfri byggbransch. Vår vision är noll olyckor i byggbranschen
  • Ha ett hållbart arbetsliv. En skadefri arbetsmiljö som gör det möjligt att arbeta ett helt arbetsliv och må fysiskt och psykiskt bra vid pension
  • Att riskmedvetenheten ökar och att säkerhetskulturen stärka

  • Läs mer om byggföretagen här.

    Generella branschregler

    Fotoförbud

    Hakab arbetar med flera industrier runt om i Trestadsregionen och Västra Götaland, varav vissa industrier driver en sekretessbelagd verksamhet. Det innebär att det ofta råder totalt fotoförbud inne på industriers områden för att minimera risken för läckage. Detta förbud måste alltid respekteras av samtliga medarbetare, utan några som helst undantag. Konsekvensen av ett regelbrott kan bli individuell uteslutning eller i värsta fall kollektiv uteslutning.

    GKN regelverk för entreprenörer

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

    Sociala medier

    I dagens samhälle har sociala medier kommit att bli informationskanaler som många använder dagligen, och Hakabs medarbetare är inga undantag. Majoriteten av Hakabs medarbetare är aktiva användare av plattformar som Facebook, Instagram och LinkedIn för både privat bruk, men också i yrkesmässiga sammanhang. Sociala kanaler hålls i ett hårt grepp av samhället och klimatet är stundtals väldigt hårt. Därför är det av absolut högsta vikt att vi håller god ton och en hög professionalism när vi yttrar oss oavsett kanal men framförallt i när något rör eller kan kopplas till företaget Hakab.

    Sociala medier policy (PDF)

    Lönerapportering

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo. ”Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inventore veritatis et quasi architecto beatae vitae dicta sunt explicabo. consequuntur magni dolores eos qui ratione voluptatem sequi nesciunt. Neque porro quisquam est, qui dolorem ipsum quia dolor sit amet, consectetur, adipisci velit, sed quia non numquam eius modi tempora incidunte ut laboration ad en doloriam magnate.

    *Vid helgdagar betalas lönen ut föregående arbetsdag

    Personalvård

    På Hakab så strävar vi efter att ha en så god arbetsmiljö som möjligt. Vi vill att alla medarbetare ska känna sig trygga, omhändertagna och accepterade hos oss, och därför lägger vi extra tyngd på att förvalta gemenskapen bland oss anställda. Detta gör vi genom att försöka få till regelbundna team building-tillfällen, ha öppna dialoger och en genuin personalvård dit medarbetare kan vända sig vid behov.

    Vi är väl medvetna om att våra medarbetare består av olika individer med olika uppfattningar, åsikter och preferenser. I vår verksamhet arbetar vi dessutom i team där varje medarbetare spelar en nyckelroll och är avgörande för projektets fortsatta framgång. Konflikter och missförstånd kan lätt uppstå, vilket vi respekterar, men det är av största vikt för oss att ingen känner sig utanför eller orättvist behandlad. 

    På kontoret sitter Marie som är vår personalansvarige och gör sitt allra yttersta för att varje dag säkerställa en god sammanhållning bland medarbetarna. Marie finns på plats för din skull, så tveka inte på att sträcka ut en hand om du behöver hjälp/stöttning, eller om du upplever att någon annan behöver det. Detta gäller oavsett om det handlar om en konflikt med en kollega, om du observerat en händelse som behöver diskuteras, om du är i behov av stöttning i form av utbildning eller om du bara vill prata av dig med någon som lyssnar förbehållslöst.

    Kontaktuppgifter till Marie

    Marie Nyqvist

    Kontaktsida

    Arbetschef Mark & anläggning
    Arbetschef Entreprenad & industri
    Platschef Mark & anläggning
    Arbetsledare Entreprenad & industri
    Arbetsmiljö och personalvård
    Ekonomi och lönerapportering

    Kontaktsida

    Arbetschef
    Mark &
    Anläggning
    Arbetschef
    Entreprenad & Industri
    Platschef
    Mark &
    Anläggning
    Arbetsledare
    Entreprenad & Industri
    Arbetsmiljö
    och personalvård
    Ekonomi och lönerapportering
    Bilansvarig